Mengusir Syaitan...

View previous topic View next topic Go down

Mengusir Syaitan...

Post by TheSubtleArts on Wed 12 Mar 2008, 10:27 am

MENGUSIR SYAITAN

Al-Quran telah banyak mengingatkan kita agar berwaspada terhadap musuh
nombor satu iaitu syaitan. Jika kesempurnaan mengimani setiap cabang iman
dan Islam dengan mempelajari hukum-hukum yang dikandungnya seperti halal
haramnya, sunah-sunah dan adabnya, maka sikap waspada kepada syaitan pun
harus demikian. Faktor-faktor penyebab kelemahan dan kemusnahan seorang
islam seperti sifat-sifat keji, fitnah, bencana dan kerosakan adalah
didalangi syaitan. Antara cara-cara mengusir syaitan ialah:

1. Isti'azah (Berlindung kepada Allah) - Beristiazah merupakan ubat yang
paling mujarab untuk setiap gangguan syaitan. Allah berfirman: "Dan jika
syaitan mengganggumu dengan suatu gangguan maka mohon perlindungan kepada
Allah. Sesungguhnya Dialah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui."
(Fushilat 36)

2. Membaca surat:Al-Falaq dan surah Annas - Rasulullah bersabda: "Tidakkah
engkau tahu bahawa malam hari ini turun sejumlah ayat yang belum pernah ada
seumpamanya iaitu : Qul A'uzu birabbil-falaq dan Qul A'uzu birabbin Naas."
(Muslim). Dari Aisyah r.a, Bukhari telah meriwayatkan bahawa Nabi saw
manakala naik ketempat tidur setiap malam,baginda menghimpunkan dua tapak
tangannya lalu meniupkan seraya membaca: Qulhuwallahu Ahad,Qul A'uzu
birabbil falaq dan Qul A'uzu birabbinnaas kemudian mengusapkan ke seluruh
badannya mulai dari kepalanya lalu muka dan seluruh bahagian badan depan
sebanyak tiga kali.

3. Membaca ayat Kursi - Ayat Kursi di samping ia sebagai ayat yang paling
agong kerana mengandungi dasar-dasar tauhid, juga ia laksana petir yang
menyambar setiap syaitan yang mencuba mendekati seorang muslim saat ia
membacanya menjelang tidur.

4. Menundukkan pandangan - Memandang yang diharamkan oleh Allah merupakan
satu pintu syaitan yang paling berbahaya. Dengannya tidak sedikit orang
masuk ke Jahannam. Dengannya iman menjadi lemah dan kelazatannya hilang.
Dengannya fikiran pula menjadi keruh akal pun tumpul. Pandangan adalah
pangkal dari kebanyakan bencana dan kejadian yang menimpa umat manusia.
Pandangan menumbuhkan getaran perasaan, sedang getaran perasaan
mendatangkan fikiran yang aneh-aneh yang melahirkan syahwat dan keinginan
buruk. Sabar menahan pandangan mata jauh lebih mudah dan lebih ringan
daripada menahan sabar derita dan bencana yang diakibatkannya.

5. Menjauhkan pendengaran dari hal-hal yang batil - Dalam hal menutup
telinga ini kerap para pengikut kebatilan lebih ketat dari pengikut haq.
Para pengikut kebatilan ini betul-betul menutup telinganya dari haq
rapat-rapat sebagaimana firman Allah S.W.T.: "Dan sesungguhnya setiap kali
aku menyeru mereka (kepada iman) agar Engkau mengampuni mereka. Mereka
memasukkan anak jari mereka ke dalam telinganya dan menutupkan bajunya (ke
mukanya) dan mereka tetap (mengingkari) dan menyombongkan diri dengan amat
sangat." (Nuh 7)

6. Syaum (Puasa) - Puasa merupakan ubat pengganti pernikahan bagi yang
belum mampu melakukannya. Rasulullah bersabda: Dengan puasa dapat
melemahkan atau menahan hawa nafsu yang selalu mengganggunya. Dengan
demikian, puasa atau syaum menjadi penghalang atau penyumbat pintu syaitan.


Last edited by TheSubtleArts on Wed 12 Mar 2008, 12:12 pm; edited 1 time in total

_________________
My Beautiful Portrfolio:Fotologue
My Fotoblog: Wordpress
My Foto Gallery: Flickr

TheSubtleArts
Pengetua
Pengetua

Number of posts : 1513
Age : 30
Location : JB
Intake : Jan 05
Registration date : 2008-03-04

View user profile http://thepmsalumni.do-goo.net

Back to top Go down

Re: Mengusir Syaitan...

Post by TheSubtleArts on Wed 12 Mar 2008, 10:28 am

SAMBUNGAN

7. Nikah - Nikah merupakan satu cara untuk menutup pintu syaitan, kerana
dengan bernikah lebih terpelihara pandangan dan kemaluan dan dengan menikah
gejolak nafsu syahwat yang ditimbulkan oleh sang musuh dapat dikendalikan.
Rasulullah bersabda: "Wahai segenap pemuda, barangsiapa diantara kalian
yang mampu untuk menikah, maka menikahlah. Dan barangsiapa yang tidak mampu
hendaklah ia berpuasa, kerana puasa akan menjadi perisai baginya." (Hadis
Riwayat Bukhari)

8. Memperkukuhkan ikatan kekeluargaan (Ikatan Rumahtangga) - Salah satu
pintu syaitan ialah bercerai berai. Antara faktor yang dapat menjamin
jalinan kekeluargaan dalam Islam ialah memilih isteri yang
solehah,menjauhkan kemampuan dari masyarakat jahiliah, hidup di tengah
masyarakat yang Islamik, mendidik putera-puteri dengan pendidikan Islam dan
sebagainya. Rasulullah bersabda: "Orang yang paling baik di antara kalian
ialah yang paling baik akhlaknya terhadap keluarganya dan aku adalah orang
yang paling baik terhadap keluargaku."

9. Muhasabah (Memeriksa diri) - Cara ini digunakan untuk mengubati penyakit
yang timbul saat mempraktikkan amal jamaah (kerja bersama), riyak, suka
populariti dan sebagainya. Semua penyakit ini ditabur oleh iblis
ditengah-tengah jalan sang penyeru kebenaran agar menyimpang dan gagal.
Allah berfirman: "Hai orang-orang yang beriman bertaqwalah kepada Allah,
hendaklah setiap diri memerhatikan apa yang telah diperbuatkan untuk hari
esok." (Al-Hasyr 18 )

10. Mengenali hakikat dunia - Al-Quran telah memberikan gambaran begitu
indah tentang dunia melalui ayat: "Dan berilah perumpamaan kepada mereka
(manusia) kehidupan dunia adalah sebagai air hujan yang Kami turunkan dari
langit, maka menjadi subur kerananya tumbuh-tumbuhan di muka bumi, lalu
tumbuh-tumbuhan itu menjadi kering yang diterbangkan angin." (Al-Kahfi 45).
Rasulullah bersabda: "Dunia dibanding akhirat tak lain bagaikan seseorang
memasukkan sebuah jari tangannya kelautan, lalu ia angkat kembali jari
tersebut dengan air yang dibawahnya (yang melekat padanya)." (Muslim)

11. Komitmen terhadap jemaah - Komitmen terhadap jemaah muslim yang baik
merupakan suatu hal yang tidak diingini oleh musuh Allah, kerana jemaah
yang baik salah satu penyelamat dari neraka ketika sang musuh mengajak para
pendukungnya ke neraka. Manusia itu terpengaruh oleh lingkungan yang
mengelilinginya dan kebanyakkannya ia diwarnai oleh sifat-sifat masyarakat
dimana ia hidup dan berkembang. Rasulullah bersabda: "Setiap bayi
dilahirkan dalam keadaan fitrah (suci). Ibu bapanyalah yang menjadikannya
Yahudi, Nasrani atau Majusi." (Bukhari)

12. Kata-kata lembut dan ucapan yang baik. - Kata-kata yang baik merupakan
ubat untuk mengusir bisikan syaitan dari sebarang kejahatan firman Allah:
"Dan katakanlah kepada hamba-hambaKu, Hendaklah mereka mengucapkan
perkataan yang lebih baik. Sesungguhnya syaitan itu menimbulkan
perselisihan di antara mereka�" (Al-Isra 53) Kata-kata yang baik itu
sedekah dan juga dapat menghindarkan diri dari api neraka. Rasulullah
bersabda: "Takutlah kamu dari neraka sekalipun dengan (sedekah) sebiji
kurma. Jika tidak mendapatkannya, maka hendaklah dengan kata-kata yang
baik." (Bukhari)

_________________
My Beautiful Portrfolio:Fotologue
My Fotoblog: Wordpress
My Foto Gallery: Flickr

TheSubtleArts
Pengetua
Pengetua

Number of posts : 1513
Age : 30
Location : JB
Intake : Jan 05
Registration date : 2008-03-04

View user profile http://thepmsalumni.do-goo.net

Back to top Go down

Re: Mengusir Syaitan...

Post by meetthedead on Wed 12 Mar 2008, 12:09 pm

insaf2...

meetthedead
Murid bijak darjah 1
Murid bijak darjah 1

Number of posts : 19
Age : 61
Location : JB,Melaka,Pahang,KL
Intake : Jan 66
Registration date : 2008-03-04

View user profile

Back to top Go down

Re: Mengusir Syaitan...

Post by Guest on Wed 12 Mar 2008, 1:27 pm

meetthedead wrote:insaf2...


Alhamdulillah...

AVATAR ko tu pn kena tukar ar..

gambo setan tu... huhuhu.. lol!

Guest
Guest


Back to top Go down

Re: Mengusir Syaitan...

Post by TheSubtleArts on Wed 19 Mar 2008, 4:10 pm

mane gambornyer??

_________________
My Beautiful Portrfolio:Fotologue
My Fotoblog: Wordpress
My Foto Gallery: Flickr

TheSubtleArts
Pengetua
Pengetua

Number of posts : 1513
Age : 30
Location : JB
Intake : Jan 05
Registration date : 2008-03-04

View user profile http://thepmsalumni.do-goo.net

Back to top Go down

Re: Mengusir Syaitan...

Post by Guest on Thu 20 Mar 2008, 10:21 pm

TheSubtleArts wrote:mane gambornyer??

dia dah tukar daa... bagus2... pirat

Guest
Guest


Back to top Go down

Re: Mengusir Syaitan...

Post by zackmuska on Fri 11 Apr 2008, 3:15 am

bagus info ni..setan ni dh bjanji akn sesatkan anak cucu Adam a.s sampai kiamat.

zackmuska
V.I.PeaMerS
V.I.PeaMerS

Number of posts : 507
Age : 30
Location : Somewhere
Intake : Jan 2005
Registration date : 2008-04-05

View user profile http://www.polimuadzam.edu.my

Back to top Go down

Re: Mengusir Syaitan...

Post by ikillmyjuliet on Fri 11 Apr 2008, 4:19 am

bkn aku taw.....
jgn salah tafsir....

ikillmyjuliet
Guru Disiplin
Guru Disiplin

Number of posts : 972
Age : 28
Location : kuantan
Intake : julai06
Registration date : 2008-03-06

View user profile

Back to top Go down

Re: Mengusir Syaitan...

Post by zackmuska on Fri 11 Apr 2008, 12:16 pm

Laughing bob, bob....aku ingt ko dh berubah..

zackmuska
V.I.PeaMerS
V.I.PeaMerS

Number of posts : 507
Age : 30
Location : Somewhere
Intake : Jan 2005
Registration date : 2008-04-05

View user profile http://www.polimuadzam.edu.my

Back to top Go down

Re: Mengusir Syaitan...

Post by TheSubtleArts on Fri 11 Apr 2008, 3:08 pm

ikillmyjuliet wrote:bkn aku taw.....
jgn salah tafsir....

bob..bob..hati ko mmg keras...

_________________
My Beautiful Portrfolio:Fotologue
My Fotoblog: Wordpress
My Foto Gallery: Flickr

TheSubtleArts
Pengetua
Pengetua

Number of posts : 1513
Age : 30
Location : JB
Intake : Jan 05
Registration date : 2008-03-04

View user profile http://thepmsalumni.do-goo.net

Back to top Go down

Re: Mengusir Syaitan...

Post by ibnu_laden on Mon 28 Apr 2008, 3:20 pm

zackmuska wrote:bagus info ni..setan ni dh bjanji akn sesatkan anak cucu Adam a.s sampai kiamat.


da tu??
ko pecaye cakap setan ke z?
da name pun setan...kalau bejanji paham2..
kalau die kate nak sesatkan mesti die tipunye btol x?

cbe ko ingat kate2 kamil kat TC


pada yang len???
lu pk la sendiri... study

ibnu_laden
Pelajar Cemerlang
Pelajar Cemerlang

Number of posts : 682
Age : 30
Location : sd
Intake : sd
Registration date : 2008-03-12

View user profile

Back to top Go down

Re: Mengusir Syaitan...

Post by shuk on Fri 16 May 2008, 1:51 pm

Tlg aku tips utk tido dgn "sweet deams". Bende halus slalu kacau aku dlm tidur ku..
sob...sob...

Any tips???

shuk
V.I.PeaMerS
V.I.PeaMerS

Number of posts : 328
Age : 31
Location : PJ
Intake : DUNNO
Registration date : 2008-03-05

View user profile

Back to top Go down

Re: Mengusir Syaitan...

Post by ibnu_laden on Fri 16 May 2008, 3:49 pm

gune ubat nyamuk

ibnu_laden
Pelajar Cemerlang
Pelajar Cemerlang

Number of posts : 682
Age : 30
Location : sd
Intake : sd
Registration date : 2008-03-12

View user profile

Back to top Go down

Re: Mengusir Syaitan...

Post by qaleq on Thu 22 May 2008, 9:04 am

sesunguhnye syaitan itu musuh manusia

qaleq
Pelajar Cemerlang
Pelajar Cemerlang

Number of posts : 1519
Age : 30
Location : Kuala Lumpur
Intake : Jan 2005
Registration date : 2008-04-22

View user profile http://www.qaleq.sosblog.com

Back to top Go down

Re: Mengusir Syaitan...

Post by LuncaiGreat on Wed 04 Jun 2008, 4:24 pm

shuk wrote:Tlg aku tips utk tido dgn "sweet deams". Bende halus slalu kacau aku dlm tidur ku..
sob...sob...

Any tips???
basuh kaki n baca doa tido...

_________________

LuncaiGreat
Guru Kanan
Guru Kanan

Number of posts : 1018
Age : 29
Location : johor bahru
Intake : jan 2005
Registration date : 2008-03-07

View user profile http://www.sit04.tk

Back to top Go down

Re: Mengusir Syaitan...

Post by qaleq on Fri 06 Jun 2008, 8:33 am

"Sesunguhnya syaitan itu musuh manusia"

qaleq
Pelajar Cemerlang
Pelajar Cemerlang

Number of posts : 1519
Age : 30
Location : Kuala Lumpur
Intake : Jan 2005
Registration date : 2008-04-22

View user profile http://www.qaleq.sosblog.com

Back to top Go down

Re: Mengusir Syaitan...

Post by shuk on Tue 10 Jun 2008, 4:18 pm

aku akn slalu basuh kaki n bace doa tido.. arap2 aku pasni cukup tido..
my b sbb sblom tido aku smoke sorg2 dulu kt luar umah kol 1pg then bru tido..
tht why ade setan kaco aku dlm mimpi aku...

shuk
V.I.PeaMerS
V.I.PeaMerS

Number of posts : 328
Age : 31
Location : PJ
Intake : DUNNO
Registration date : 2008-03-05

View user profile

Back to top Go down

Re: Mengusir Syaitan...

Post by qaleq on Wed 11 Jun 2008, 9:06 am

Syaitan sentiasa berusaha menyesatkan umat manusia..

qaleq
Pelajar Cemerlang
Pelajar Cemerlang

Number of posts : 1519
Age : 30
Location : Kuala Lumpur
Intake : Jan 2005
Registration date : 2008-04-22

View user profile http://www.qaleq.sosblog.com

Back to top Go down

Re: Mengusir Syaitan...

Post by TheSubtleArts on Wed 11 Jun 2008, 9:10 am

shuk wrote:aku akn slalu basuh kaki n bace doa tido.. arap2 aku pasni cukup tido..
my b sbb sblom tido aku smoke sorg2 dulu kt luar umah kol 1pg then bru tido..
tht why ade setan kaco aku dlm mimpi aku...

ko dgn dia mkn same2..pastu x cukop sbb tu dia kaco ko...heheheh tmpr

_________________
My Beautiful Portrfolio:Fotologue
My Fotoblog: Wordpress
My Foto Gallery: Flickr

TheSubtleArts
Pengetua
Pengetua

Number of posts : 1513
Age : 30
Location : JB
Intake : Jan 05
Registration date : 2008-03-04

View user profile http://thepmsalumni.do-goo.net

Back to top Go down

Re: Mengusir Syaitan...

Post by fuzzball86 on Sat 28 Jun 2008, 7:58 pm

hmm nk halau setan blh...
byk cara...

Adurrahman bin Auf menerangkan: Bahawa apabila masuk ke rumahnya, dibacanya ayat kursi pada empat penjuru rumahnya dan mengharapkan, dengan itu menjadi penjaga dan pendinding syaitan. Demikian keterangan yang terdapat dalam Tafsir Al-Qudsi.

fuzzball86
Murid bijak darjah 2
Murid bijak darjah 2

Number of posts : 40
Age : 30
Location : Cameron Highland
Intake : Jan 05
Registration date : 2008-03-12

View user profile http://www.friendster.com/fuzzball86

Back to top Go down

Re: Mengusir Syaitan...

Post by qaleq on Fri 11 Jul 2008, 1:01 pm

Ayatul-kursi jdkan amalan

qaleq
Pelajar Cemerlang
Pelajar Cemerlang

Number of posts : 1519
Age : 30
Location : Kuala Lumpur
Intake : Jan 2005
Registration date : 2008-04-22

View user profile http://www.qaleq.sosblog.com

Back to top Go down

Re: Mengusir Syaitan...

Post by Sponsored content Today at 11:46 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum